About this event
Welkom 2025 bosbad + koudwaterdip
In dit speciale nieuwsjaarsbosbad dompelen we ons onder in het winterse seizoen en ook het nieuwe jaar. We gaan niet alleen bosbaden (onderdompelen in de natuur), maar nu ook onderdompelen in het water. We sluiten dus af met een koudwaterdip. Voor de durfals en iedereen die het een keer wil proberen of al vaker heeft gedaan.
Het is weer een nieuw jaar en ook nog steeds winter. De oud- en nieuwjaarsviering ligt achter de rug. Tijd voor goede voornemens, althans zo werkt dat voor velen. Maar misschien ook juist een goed moment om je in de natuur te laten spiegelen en reflecteren. Waar sta jij nu in jouw leven? Leef jij de beste versie van jezelf? Hoe ben jij verbonden met jezelf, de ander en alles wat leeft? Wat mag jij laten sterven (afscheid van nemen) en wat mag er opnieuw geboren worden.
Hetbosin.nu (Joost van Pagée) organiseert ieder seizoen en soms ook op speciale momenten (zoals deze) een bosbad in Veldhoven e.o. of soms ook op andere locaties. Ieder bosbad haakt in op het huidige seizoen.
Bosbaden wordt ook wel Shinrin Yoku genoemd. Bosbaden is bewust vertragen en verstillen. Één zijn met de natuur en het bos. In een kleine groep loop je in stilte en vertraging door het bos onder begeleiding van bosgids J∞st. Je krijgt diverse uitnodigingen om dichter bij jezelf en de natuur te komen. Om dieper contact te maken met de aarde en wie je werkelijk bent. Bosbaden is als mediteren in de natuur.
In verstilling ervaar je de kracht van de natuur, je eigen zintuigen, de beweging van binnen en van buiten en de emoties die dat bij je oproept. We praten niet, maar ervaren. Ieder beleeft en ervaart op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo. Na iedere uitnodiging komen we als groep weer samen en volgt de volgende uitnodiging.
Het bos bewust beleven werkt helend. Doordat je lichaam en geest ontspant ontstaat er meer ruimte voor bezinning en inzicht. Door de zintuiglijke waarneming kom je nog meer in contact met je totale staat van zijn. Ook krijg je meer oog en gevoel voor de symbolen in het bos en werkt de natuur als het ware als een spiegel.
Het koude water in is natuurlijk niet voor iedereen. Dat mag je zelf goed aanvoelen. Koud water dippen is super gezond (zie link hieronder) en gaat vooral om bewust ademhalen en goed zorgen voor jezelf. Joost is een ervaren koud water dipper en ook al jaren actief met bewuste ademhaling en ademhalingstechnieken. In februari 2025 is hij afgestudeerd ademcoach. Hij volgt momenteel een opleiding bij de Breathcompany.
Hier meer info over de effecten van koud water dippen/ zwemmen:
https://meditatieinstituut.nl/bewustwording/voordelen-van-koud-douchen-en-koud-zwemmen/
Reacties van deelnemers over het bosbaden:
"Dit mooie bosbad in de super mooie Zand Oerlesche Bosschen zorgde voor de ervaring alsof ik mijn aandacht kon richten of het hier en nu. De kleine zorgen uit het verleden leken heel banaal, zorgen maken over de toekomst voelde als tijdverspilling. Ik kon voor even tegen mijn angsten zeggen: 'alles goed komt'. Joost, bedankt! Zeker voor herhaling vatbaar."
"Wat een fijne eerste kennismaking met "bosbaden" was dat! Door te vertragen en de inspirerende en uitnodigende suggesties van Joost te volgen werd het een mooie en verdiepende ervaring, rustig, licht en speels en er was ruimte voor ieders persoonlijke ervaring. Het heeft mijn besef en gevoel van verbinding met de natuur opnieuw doen ontwaken en versterkt."
"Het is heerlijk om onder leiding van Joost een bosbad te nemen. Je komt helemaal in het hier en nu. Niet praten, niet denken maar voelen en zijn."
"Een bijzondere wandeling om bewust te vertragen. Joost neemt je mee op (innerlijke) ontdekkingstocht in het bos en laat je op verschillende manieren stilstaan bij de natuur en het seizoen. Mooi om in dit tempo het bos te ervaren en te onthaasten!"
"Mooie ervaring en beleving. Je komt tot rust door een wandeling in stilte in het bos. Joost begeleid je goed en leert je focussen op je zintuigen."
"Gevoeld, gespeurd en gespeeld. Het liefdesspel tussen twee kikkers aanschouwd terwijl er kleine druppels regen op mijn hoofd tikte. De kleinste paddenstoel ooit ontdekt, een sprinkhaan gevolgd, van bramen geproefd en de wijsheid van een grote boom ervaren. Wat een fijne manier om het bos en jezelf te ontdekken Joost, dankjewel!"
Zondag 12 januari 2024 - 0900- 12.00 uur Waalre, Noord-Brabant